ceturtdiena, 2012. gada 28. jūnijs

Ēdam pa smuko kopā ar Anjum Anand!


Anjum Anand "Pareizs uzturs tavam ķermeņa tipam"


"Tautas folklora vēsta, ka pirms 5000 gadiem Indijas dižākie zinātnieki un gaišreģi devās uz Himalajiem, lai meditētu, meklējot veselības un ilgmūžības noslēpumu. Atrodoties dziļā meditatīvā stāvoklī, viņi esot novērojuši Visuma ritmu un enerģijas plūsmas, kas dabā visu veido un vieno. Šie novērojumi ielika ajūrvēdas pamatus." (citāts iz grāmatas)

Brīnišķīgās grāmatas autore Anjum Anand ir "pazīstama kā BBC2 raidījumu cikla "Viegli pagatavojami indiešu ēdieni" vadītāja. (..) Tajos viņa stāsta par vieglo un veselīgo indiešu ēdieu iekļaušanu uzturā. Uzaugusi Eiropā, autore regulāri apciemo savu ģimeni Indijā; šobrīd viņa ar vīru un meitu dzīvo Londonā."

Jau brīdī, kad pirmo reizi paņēmu rokās šo grāmatu, sāku smaidīt. Iespējams tāpēc, ka uz ātru roku pāršķirstot lappuses, pamanīju, ka grāmatā ir milzu daudzums ar lielām un krāšņām ēdienu bildēm, ka šī grāmata nav bezgaršīgs informācijas apkopojums vai teorētisks kārtējās diētas izklāsts. IR RECEPTES! Un krāšņas. Bet iespējams, ka smaidīju tāpēc, ka foršās autores smaidošs portrets ir uz grāmatas pirmā vāka.

Lasot šāda veida grāmatas, nereti uzlieku sev tādu kā "masku" un cenšos visu informāciju uztvert neitrāli, tādā veidā no katras teorijas, katra autora pieredzes, iegūstot sev tikai to, ko uzskatu un sajūtu par "savu". Nesen ilgi būros cauri daudzu svaigēdāju brīnumgrāmatai un Bībelei "pH brīnums", iz kuras ieguvu daudz svarīgu atziņu, BET ļoti daudz kas man šķita pilnīgi nepieņemams un, ja pēkšņi izlemtu kļūt par svaigēdāju, man būtu sevi jāsalauž. Pilnīgi un pa detaļām. Es salūztu miljons mazos puzlīšu gabaliņos. Jau kopš es sevi atceros apzinīgā vecumā, es ēdu sēnes ar milzu baudu, bet "pH Brīnums" sludināja man pilnīgi nepieņemamu lietu: "Neēdiet sēnes, nedzeriet sēnes un pat neskatieties uz sēnēm!" Jo, visas sēnes (arī ēdamās) esot indīgas. Līdzīgi ar piena produktiem - apzinos, ka ēdu pārāk daudz piena produktus, apzinos, ka jāpiebremzē, bet atteikties, kā to liek svaigēšanas Bībele, nevarēšu. Cik gan liels bija mans pārsteigums, ka Anjum Anand savā "Pareizs uzturs tavam ķermeņa tipam" neko neuzspiež, neko neaizliedz.  Sēnes - jā, lūdzu, ja tas der tava tipa cilvēkam (un man der!), piens - lūdzu! Tikai ar garšvielām, lai vieglāk pārstrādājās organismā!

Ajūrvēdā cilvēkus iedala 3 tipos ( trīs enerģijas stāvokļi, ko sauc par došām) - Vātas, Pītas un Kaphas došas. Grāmata piedāvā lielu tabulu, kuru izvērtējot un izanalizējot, katrs lasītājs saprot kura tipa cilvēks viņš ir. Kam tas viss vajadzīgs? Tas nepieciešams, lai turpmāk, lasot grāmatu, pētot receptes, zinātu kādi ēdieni paradzēti kādam cilvēku tipam un no kuriem derētu izvairīties.

Autore smalki apraksta garšas, brīžam ir tāda sajūta, ka skatoties uz ēdiena bildi un lasot recepti, es izjūtu ēdiena garšu. Pirmā recepte ko atklāju par labu esam kā savai došai piemērotākās brokastis: Kvinojas un saldo garšvielu biezputra. Pieļauju, ka daudzi cilvēki nezina, kas ir kvinoja... un neuzzinātu, ja pie katras receptes nebūtu sastāvdaļu apraksts, to kas nozīme uzturā utt. Es ar šo garšīgo graudaugu epazinos jau pirms kāda laika un zinu, cik tas labs uzturvērtības ziņā:)


Te bilde pirmajai manis modificētai receptei no Anjum Anandi grāmatas:) 
40-50g labi noskalotas kvinojas, 
200ml piena un 200ml ūdens (es iztiku tikai ar ūdeni)
2 ēd.k. rozīnes, 1 ēd.k.kaltētas dzērvenes, 1 ēd.k. žāvētu plūmju un dateļu
tuč tuč pistāciju
1/3 tk. mandeļu ekstrakta
Kanēļa standziņa
bik rīvēta apelsīna miza
ķirbju sēklas

Seklā katliņā kvinoju sajauc ar ūdeni un pienu, piemet kanēļa standziņu, daļēji nosedz ar vāku un vāra 15 min. Tad piemet klāt visus žāvetos augļus, garšvielas un turpina vārīt vēl 15 min. Tad, atkarībā no tā vai ūdens ir jau izvārījies vai nē, vai nu ņem nost vāku un ļauj tam iztvaicēt vāroties, vai pielej mazliet šķidrumu. Es neliku nekādus saldinātājus, jo pirmajā reizē piešāvu 1/2 tk cukura un bija par saldu. Žāvētie augļi atdod dikti daudz saldumu putrai:) Gatavai pārkaisa ķirbju sēklas un WOIILAAA - ēdam ajūrvēdiskas brokastis:)




 Šī ir tā grāmata, ko neizlasu jau pirmajā piegājienā no A-Z, bet kuru lasu no beigām uz sākumu, tad bikiņ pa vidu, tad atkal beigas un tad pašķirstu vidu.... kad nu biju apmierinajusi savu vizuālo tieksmi pēc bildēm, ķēros pie teorijas un man par lielu un milzu izbrīnu, es "pavilkos". Es tik ļoti pavilkos, ka pat sāku papildus burties cauri internetam, lai saprastu kas ir kas iekš tās ajūrvēdas.

Jau nedēļu grāmatu turu sev tuvu, tuvu pa rokai un to šķirstu pat sastrēgumos, atrodot arvien jaunas un interesantas lietas.

Es salīdzināju savu tipu ar abiem pārējiem tipiem un smaidīju kā maija saulīte par to, ka esmu Pītas doša (sēnes var, griķus var, olas un biezpienu var....uhhh) , jo katrs cilvēks jau pats iekšēji nojauš kāda barība tam nepieciešama, tikai bieži vien mēs šīs sajūtas noslāpējam, aizbāžām tām muti un tā vietā, lai uzmeikotu ne tikai gardu, bet arī skaistu ēdienu, ieejam "staķikā" un nopērkam hotdogu.

Nepilnu nedēļu cenšos ēst to, ko ajūrvēda saka man par labu esam... un es esmu dzīva. UN man GARŠO! Es pukstu aiz laimes, baudot kvinoju ar žāvētiem augļiem, bulguru ar kaltētiem tomātiem, zaļumiem un olīvām, graužot salātlapas un dzerot pašgatavota mandeļu piena kokteiļus:)


Lieliska grāmata!

Ja man būtu jāvērtē grāmata ar keksiņiem, es liktu 5 keksiņus no pieciem:) 




Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru